lut
14

Analiza SWOT dla architektury korporacyjnej

Źródło: Andrzej Sobczak
Print Friendly

Podczas jednego ze szkoleń, w trakcie którego zachwalałem koncepcję architektury korporacyjnej jeden z uczestników zadał mi proste pytanie: “no dobrze, a jakie ta koncepcja ma wady”…. 

Oczywiście, jako doświadczony trener udzieliłem bardzo mądrej odpowiedzi ;), po której wywiązała się dyskusja. Nie ukrywam, że zainspirowała mnie ona do możliwie obiektywnego spojrzenia na koncepcję architektury korporacyjnej. W tym celu posłużyłem się techniką SWOT.

Znana i lubiana ;) Wikipedia podpowiada, że SWOT jest jedną z najpopularniejszych heurystycznych technik analitycznych, służąca do porządkowania informacji. Jest stosowana we wszystkich obszarach planowania strategicznego, analizy danego projektu, rozwiązania biznesowego itp.

Technika analityczna SWOT polega na posegregowaniu posiadanych informacji o danym obiekcie w cztery kategorie:

  • S (Strengths) – mocne strony: wszystko to co stanowi atut, przewagę, zaletę analizowanego obiektu,
  • W (Weaknesses) – słabe strony: wszystko to co stanowi słabość, barierę, wadę analizowanego obiektu,
  • O (Opportunities) – szanse: wszystko to co stwarza dla analizowanego obiektu szansę korzystnej zmiany,
  • T (Threats) – zagrożenia: wszystko to co stwarza dla analizowanego obiektu niebezpieczeństwo zmiany niekorzystnej.

Wreszcie – informacja, która nie może być poprawnie zakwalifikowana do żadnej z wymienionych kategorii, jest w dalszej analizie pomijana jako nieistotna strategicznie.

W przypadku architektury korporacyjnej przyjąłem następującą interpretację SWOT:

  • S (Strengths) – mocne strony: wszystko to co stanowi atut, przewagę, zaletę koncepcji architektury korporacyjnej,
  • W (Weaknesses) – słabe strony: wszystko to co stanowi słabość, barierę we wdrażaniu architektury korporacyjnej,
  • O (Opportunities) – szanse: wszystko to co stwarza dla architektury korporacyjnej szansę (w szczególności rozumianą jako jeszcze szersze upowszechnienie się tej koncepcji),
  • T (Threats) – zagrożenia: wszystko to co stwarza zagrożenie dla upowszechnienia się koncepcji architektury korporacyjnej.

Wyniki tej analizy przedstawia rysunek poniżej.

Rysunek 1. Analiza SWOT dla koncepcji architektury korporacyjnej

 

Oczywiście będę wdzięczny za Państwa komentarze i propozycje  rozszerzenia przedstawionej analizy.

Andrzej Sobczak

Profesor, kierownik Zakładu Zarządzania Informatyką w Instytucie Informatyki i Gospodarki Cyfrowej SGH. Ma ponad 8 letnie doświadczenie we wdrażaniu koncepcji architektury IT i architektury korporacyjnej. Posiada certyfikaty TOGAF 8/9, ArchiMate 2.0, ITIL, MSP.

Polecane wpisy

TAGI DLA WPISU

Dyskusja do artykułu “Analiza SWOT dla architektury korporacyjnej

  1. witaj,
    wydaje mi się że “wzrost złożoności biznesu/ IT” należy traktować bardziej jako “zagrożenie” a nie “szansę”. Ale to też w przypadku gdy koncepcja AK jest wdrażana “od przypadku do przypadku”.
    pozdrawiam

    • Witaj,

      Zgadzam się z Tobą, że wzrost złożoności biznesu/ IT” należy traktować jako “zagrożenie” a nie “szansę” ale w kontekście organizacji. Natomiast w przypadku architektury korporacyjnej uważam, że jest to szansa – bo wzrost złożoności może być katalizatorem wdrożenia koncepcji EA.

      Pozdrawiam,
      Andrzej

Dodaj komentarz

W celu wzięcia udziału w dyskusji jako zalogowany użytkownik możesz zalogować się poprzez jeden z poniższych serwisów.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Captcha Captcha Reload

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>