lip
08

Manifest nowego ładu zarządzania zmianami biznesowymi

Źródło: Andrzej Sobczak
logo_manifest

W chwili obecnej w polskich (i nie tylko) organizacjach dominuje myślenie krótkoterminowe – liczą się przede wszystkim wynik kwartalne, półroczne, roczne. Rzadko kiedy firmy myślą perspektywą kilku lat. Taki trend jest widoczny praktycznie we wszystkich branżach.

wrz
26

Dlaczego tak trudno wdraża się architekturę korporacyjną w Polsce?

Źródło: Andrzej Sobczak
innowacje

Chyba zaczynam rozumieć dlaczego tak ciężko idzie wdrażanie architektury korporacyjnej w Polsce. Oczywiście nie mówię tutaj o przygotowywaniu modeli – bo z tym z roku na rok jest coraz lepiej (coraz większą popularność zyskuje np. ArchiMate – ale nie tylko…). Mam na myśli wdrażanie koncepcji/myślenia architektonicznego. Bowiem bardzo często z tym jest największy problem. Pozwalam sobie postawić tezę – że jedną z głównym barier upowszechnienia się architektury korporacyjnej jest w Polsce brak innowacyjnych organizacji (ale takich z prawdziwego zdarzenia, a nie tylko z nazwy). Dlaczego tak sądzę? Zacznę od przedstawienia kilku faktów. Firma badawcza KPMG przeprowadziła w 2013 r. badania […..]

lip
27

Manifest transformacji organizacji

Źródło: Andrzej Sobczak
manifest

Jedną z moich ulubionych odpowiedzi na pytanie czym jest TOGAF – jest stwierdzenie, że TOGAF jest to “architecture driven change management framework”, czyli jest to systematyzowane podejście do zarządzania zmianą organizacyjną na bazie modeli architektonicznych. Rzeczywiście, analizując konstrukcję “jądra” TOGAF’a – czyli ADM (Architecture Development Method) – widać wyraźnie, że to podejście doskonale nadaje się do zaplanowania, zaprojektowania i nadzorowania realizacji dużych zmian organizacyjnych (zarówno na poziomie biznesowym jak i IT). Co więcej wydaje się, że sama koncepcja architektury korporacyjnej doskonale nadaje się do wsparcia realizacji programów transformacyjnych (ze względu na fakt, iż opisuje ona stan obecny organizacji, stan docelowy organizacji […..]

kwi
09

Czy aby na pewno nadchodzi śmierć strategii firmy?

Źródło: Andrzej Sobczak
smierc

W artykule pt. “Big Data już dziś napędza biznes” opublikowanym na stronach ComputerWorld pada z ust Krzysztofa Sobieszeka, pełnomocnik zarządu nk.pl ds. badań, następujące stwierdzenie: [BigData] “to także śmierć strategii firmy, bo przecież najważniejsze decyzje można podejmować na bieżąco”. We wcześniejszej wypowiedzi Pan Sobieszek definiuje w następujący sposób koncepcję “Big data”: ” to przypadek, w którym dzięki analizie w czasie rzeczywistym olbrzymiej ilości danych jesteśmy w stanie zaproponować odbiorcy, czy indywidualnemu, czy biznesowemu, realną wartość. To zbiór trendów, które mogą powstawać w oparciu o duże dane”. Ponieważ koncepcja ta jest ciągle w fazie kształtowania się, nie chcę spierać się o postać definicji […..]

lis
27

Jaki powinien być idealny język modelowania EA?

Źródło: Andrzej Sobczak
model_ea

Wiadomo, że każdy z języków stosowanych obecnie do tworzenia modeli architektury korporacyjnej ma swoje ograniczenia. Np. w mojej subiektywnej ocenie UML jest zbyt techniczny i złożony w przygotowywaniu modeli, których odbiorcami ma być również biznes. W przypadku BPMN jego zastosowanie ogranicza się tylko do procesów. Ta sama sytuacja występuje w przypadku EPC. ArchiMate jest ciągle mało popularny (chociaż moim zdaniem najbardziej zbliża się do ideału języka dedykowanego architektom korporacyjnym).