paź
22

Kluczowe pytania z perspektywy modelowania potencjału biznesowego + konkurs :)

Źródło: Andrzej Sobczak
Print Friendly

questionsKoncepcja potencjału biznesowego powoli toruje sobie drogę w polskich firmach. Temu zagadnieniu poświęciłem już dwa wpisy na serwisie ArchitekturaKorporacyjna.pl (zobacz: Czym jest modelowanie potencjału biznesowego oraz Mapy potencjału biznesowego). Ahsan Rauf sformułował 7 pytań, które powinny być zadawane w organizacjach zainteresowanych wdrożeniem tego podejścia u siebie. Pozwalam je sobie przytoczyć, opatrzyć krótkim komentarzem i dodać kilka własnych.

Lista pytań, na które warto znać odpowiedzi :

  1. Czy organizacja wie, które jej potencjały są krytyczne i wymagane, niekrytyczne i wymagane, niekrytyczne i niewymagane z punktu wiedzenia jej funkcjonowania? Kwestią niezwykle trudną w praktyce jest określenie kryteriów “krytyczności” potencjałów.
  2. Jakie krytyczne i wymagane potencjały przyczyniają się do wzrostu konkurencyjności organizacji? Bardzo często nie jest łatwo zidentyfikować, które potencjały mają charakter strategiczny. W tym miejscu ogłaszam konkurs – jaki jest strategiczny potencjał (zapewniający bardzo wysoką konkurencyjność na rynku) dla firmy Jeronimo Martins Polska (właściciel sieci Biedronka)?
  3. W jaki sposób organizacja ustala swój aktualny potencjał biznesowy? Tutaj pojawia się kwestia miar oceny aktualnego potencjału biznesowego organizacji.
  4. W jaki sposób organizacja ustala swoje przyszłe potrzeby w zakresie pozyskiwania/wzmacniania potencjałów? W tym miejscu należy znaleźć zidentyfikować najbardziej efektywny sposób mapowania celów strategicznych na wymagane potencjały biznesowe.
  5. W jaki sposób w strategii organizacji następuje odniesienie się do osiągania (pozyskiwania/wzmacniania) w przyszłości niezbędnych potencjałów? Bardzo często okazuje się bowiem, że w strategii pomija się kwestię sposobów pozyskiwania niezbędnych potencjałów.
  6. Jak poszczególne wymagane potencjały biznesowe są dostarczane do organizacji? Niezbędne jest powiązanie dostarczania potencjałów do organizacji z zarządzaniem portfelami/zarządzaniem projektami.
  7.  Jakie mechanizmy (ciała/role/procesy/…) organizacja wprowadziła w zakresie zarządzania (w tym monitorowania) potencjałów biznesowych? Niestety bez powołania odpowiednich struktur zarządczych nie ma szans na wprowadzenie podejścia bazującego na potencjale.

Oczywiście nie jest to lista wyczerpująca zagadnień, o których należy pomyśleć przy wprowadzeniu do organizacji podejścia bazującego na potencjale. Ale wydaje się, że udzielone odpowiedzi zdecydowanie pozwolą wystartować z tym przedsięwzięciem.

PS. Osoby które chcą wziąć udział w konkursie proszone są o pozostawianie odpowiedzi w formie komentarzy. Dla osoby, która jako pierwsza udzieli odpowiedzi czeka nagroda niespodzianka ;).

Andrzej Sobczak

Profesor, kierownik Zakładu Zarządzania Informatyką w Instytucie Informatyki i Gospodarki Cyfrowej SGH. Ma ponad 8 letnie doświadczenie we wdrażaniu koncepcji architektury IT i architektury korporacyjnej. Posiada certyfikaty TOGAF 8/9, ArchiMate 2.0, ITIL, MSP.

Polecane wpisy

TAGI DLA WPISU

Dyskusja do artykułu “Kluczowe pytania z perspektywy modelowania potencjału biznesowego + konkurs :)

  1. Stawiam na:
    umiejętność dostarczania dobrych jakościowo produktów za dobrą cenę dla szerokiego grona klientów

    :)
    pozdrawiam,
    Joanna

  2. Biedronka to dyskont – ma trafiać ze swoimi produktami do szerokiej rzeszy klientów (zasięg, odpowiednio rozmieszczona duża liczba POS) z produktami w najniższej cenie (m.in. dzięki efektowi skali)i rozsądnej jakości .
    To w mojej opinii ich strategiczny potencjał zapewniający b. wysoka konkurencyjność na rynku.

  3. Potencjały, które wg mnie, zapewniają Biedronce wysoką konkurencyjność, to:
    – system logistyczny zapewniający niskie ceny i świeżość produktów
    – umiejetność wyboru dostawców i zarządzanie relacjami z dostawcami – zapewniające niskie ceny dzięki skali i dobrą jakość produktów (niektóre produkty są robione specjalnie dla Biedronki)
    – umiejetność otwierania nowych sklepów w dobrych miejscach – “pod ręką” – dzisiaj to 2500 sklepów w 900 miejscowościach.

  4. Strategiczny potencjał Biedronki to uzgodnienie z Dostawcami niedostępnych w innych sklepach gramatur produktów, co umożliwia manipulowanie cenami (to nie jest wcale tani sklep, choć tak jest postrzegany).

  5. Na wstępie chciałbym przeprosić tych z Państwa, którzy uczestniczyli w ogłoszonym przeze mnie konkursie, że tak długo czekali na ogłoszenie zwycięzcy. Jednocześnie serdecznie Państwu dziękuję za wszystkie udzielone odpowiedzi.
    Osobą, która wskazała rozwiązanie najbardziej zbliżone do referencyjnego jest Pan Bogdan Głuszkowski. Napisał On bowiem, że Biedronka ma “umiejętność otwierania nowych sklepów w dobrych miejscach – “pod ręką” – dzisiaj to 2500 sklepów w 900 miejscowościach”. Zdaniem analityków z Harvard Business Review potencjał (capability) w zakresie identyfikacji właściwych lokalizacji oraz ich szybkiego pozyskiwania i zagospodarowywania zdecydował o wielkiej ekspansji tej sieci w Polsce.
    Dziękuję jeszcze raz wszystkim za udział w konkursie, a Pana Bogdana zapraszam do kontaktu w celu ustalenia terminu przekazania nagrody niespodzianki :).

Dodaj komentarz

W celu wzięcia udziału w dyskusji jako zalogowany użytkownik możesz zalogować się poprzez jeden z poniższych serwisów.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Captcha Captcha Reload

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>