paź
22

Konsekwencje krótkoterminowej orientacji działania firmy

Źródło: Andrzej Sobczak
Print Friendly

Z badań, jakie przeprowadziłem nt. wdrażania koncepcji architektury korporacyjnej w Polsce wynika, że jedną z największych barier odnośnie do tej koncepcji jest brak szybko widocznych rezultatów. Obecnie,w trudnych ekonomicznie czasach, oczekuje się bowiem, że korzyści z przedsięwzięcia IT pojawią się w kilka miesięcy, a nie kilkanaście bądź nawet dłużej. Można więc stwierdzić, że dominuje krótkoterminowa orientacja działania firmy. Ale ma ona swoje negatywne konsekwencje w działaniach organizacji.

W październikowym numerze Harvard Business Review Polska opublikowany został artykuł “Krótkoterminowość: nie tylko inwestorzy ponoszą winę”, w którym F. Brochet, G. Serafeim oraz M. Loumioti wskazali, że akcje firm zorientowane na krótki okres wykazywały o wiele większe wahania niż rynek jako całość, a koszt kapitału był dla tych organizacji o 42% wyższy od średniej.

Wydaj się, że argumentów tych można użyć przy dyskusji z biznesem, który myśli “tu i teraz”, a nie zastanawia się jak wpłynie to na całość funkcjonowania organizacji w dłuższym horyzoncie czasu.

Andrzej Sobczak

Profesor, kierownik Zakładu Zarządzania Informatyką w Instytucie Informatyki i Gospodarki Cyfrowej SGH. Ma ponad 8 letnie doświadczenie we wdrażaniu koncepcji architektury IT i architektury korporacyjnej. Posiada certyfikaty TOGAF 8/9, ArchiMate 2.0, ITIL, MSP.

Polecane wpisy

TAGI DLA WPISU

Dodaj komentarz

W celu wzięcia udziału w dyskusji jako zalogowany użytkownik możesz zalogować się poprzez jeden z poniższych serwisów.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Captcha Captcha Reload

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>