lut
09

Narzędzia informatyczne wspomagające pracę architekta korporacyjnego

Źródło: Andrzej Sobczak
Print Friendly

Rozpoczynając prace nad wdrożeniem praktyki architektonicznej w organizacji, zespół zajmujący się tym zadaniem bardzo szybko staje przed pytaniem, w jaki sposób tworzyć i przechowywać informacje nt. architektury korporacyjnej. Od razu okazuje się, że pojawiają się one w co najmniej trzech postaciach: list (np. listy aplikacji, listy procesów biznesowych, listy usług biznesowych), macierzy (np. pokazujących zależności pomiędzy aplikacjami a automatyzowanymi przez nie procesami biznesowymi, pomiędzy procesami biznesowymi i lokalizacjami) oraz diagramów (np. przedstawiających przebieg procesów w połączeniu z aplikacjami je wspierającymi i elementami infrastrukturalnymi realizującymi te aplikacje). Na początku część osób próbuje ogarnąć to za pomocą narzędzi typu MS Office – listy i katalogi tworzy w MS Excelu, a diagramy w MS PowerPoint (bardziej zaawansowani korzystają z MS Visio). Bardzo szybko okazuje się jednak, że trudno jest utrzymać spójność tak gromadzonych informacji – zwłaszcza jeżeli prace architektoniczne wykonuje lub ma wykonywać większy zespół architektów, a projekt jest przewidziany co najmniej  na kilka miesięcy (lub mówimy wręcz o wbudowaniu na stałe funkcji architektury korporacyjnej do organizacji).

Zaczyna się wówczas rozglądanie na rynku narzędzi informatycznych, które mają wspomóc  gromadzenie informacji architektonicznych. Faktem jest, że obecnie można wybierać w bardzo szerokim spektrum systemów wspomagających pracę architektów. Występują rozwiązania open-source (typu: Archi, iteraplan czy też Essentials Project), rozwiązania low-costowe (typu: Enterprise Architect) – tj. cena licencji nie przekracza 1000-1500 zł za stanowisko, po systemy ze średniej półki cenowej (np. AdoIT) – tj. cena wynosi około 6000-7000 zł  za stanowisko, aż po bardzo drogie rozwiązania (np. Aris IT Architect, Troux, Alfabet czy też System Architect) – gdzie ceny zaczynają się od 10000 zł za stanowisko. Przy czym poszczególne narzędzia nie różnią się jedynie ceną. Każde z nich ma pewne wyróżniające je funkcjonalności. Część produktów doskonale sprawdza się jako proste narzędzie do tworzenia modeli (np. Enterprise Architect), część jest doskonała do prowadzenia symulacji i analiz (np. Abacus).

Aby ułatwić  poruszanie się po tym gąszczu narzędzi – w porozumieniu z ich twórcami uruchomiłem katalog narzędzi architektonicznych. Jest on dostępny na stronach serwisu ArchitekturaKorporacyjna.pl po kliknięciu tutaj.

Na chwilę obecną umieściłem w nim opisy (w kolejności alfabetycznej): AdoIT, BizzDesign ArchitectEssentials ProjectSAMU. W ciągu najbliższych kilkunastu dni pojawią się opisy Power Designera oraz Enterprise Architect’a.

Oczywiście będę starał się systematycznie rozszerzać opis narzędzi – w momencie jak tylko otrzymam informacje od ich producentów. Zapraszam do lektury.

PS. Przedstawiony na początku wpisu rysunek przedstawia rekomendowaną przez TOGAF’a w wersji 9.x strukturę repozytorium architektonicznego. Stopień zgodności narzędzi architektonicznych z tą rekomendacją może stanowić również jedno z kryteriów doboru rozwiązania (dotyczy to zwłaszcza organizacji, które planują oprzeć swoją praktykę architektoniczną na bazie TOGAF’a).

Andrzej Sobczak

Profesor, kierownik Zakładu Zarządzania Informatyką w Instytucie Informatyki i Gospodarki Cyfrowej SGH. Ma ponad 8 letnie doświadczenie we wdrażaniu koncepcji architektury IT i architektury korporacyjnej. Posiada certyfikaty TOGAF 8/9, ArchiMate 2.0, ITIL, MSP.

Polecane wpisy

TAGI DLA WPISU

Dyskusja do artykułu “Narzędzia informatyczne wspomagające pracę architekta korporacyjnego

    • Witaj, narzędzia VP stosowałem głównie na poziomie analizy systemowej – a nie architektury korporacyjnej. Obecnie bardzo silnie promują oni fakt, że ich rozwiązania wspierają Siatkę Zachmana (Zachman Framework) oraz ArchiMate. W przeciągu najbliższego czasu mam otrzymać od nich bardziej szczegółowe informacje nt. narzędzi.

  1. Bardzo fajne jest zaznaczenie wspierania ram architektonicznych, języków modelowania, technik analitycznych. Jeszcze jednak lepiej by było, gdyby udało się to zebrać w jednej, porównawczej tabeli.

    • Witam, jak tylko otrzymam komplet informacji od poszczególnych dostawców wówczas jak najbardziej przygotuję zestawienie zbiorcze nt. narzędzi. Niestety musi to jeszcze (dłuższą) chwilę potrwać.

  2. Ja osobiście u klientów, którzy wchodzą w EA używam Enterprise Architect (Sparx Systems), który już niebawem bo od wersji 9.3 będzie wspierał ArchiMate 2.0.
    Natomiast wytrawnym graczom polecam ProVision. W lutym 2012 co tydzień w czwartek publikuję na http://www.michalwolski.com moje wrażenia z korzystania z ProVision.

Dodaj komentarz

W celu wzięcia udziału w dyskusji jako zalogowany użytkownik możesz zalogować się poprzez jeden z poniższych serwisów.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Captcha Captcha Reload

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>