Relacje między architekturą biznesową a modelami biznesu
Truizmem jest stwierdzenie, że architektura biznesowa jest niezwykle istotnym elementem architektury korporacyjnej. Jej nieuwzględnienie bardzo utrudnia dostarczenie wartości dodanej przez architekturę korporacyjną dla organizacji.
Wynika to z faktu całkowitego pominięcia, lub tylko częściowego uwzględnienia aspektów strategicznych.
Zgodnie z definicją zawartą w TOGAF 9.1 architektura biznesowa obejmuje strategię biznesową, ład, organizację i informację o kluczowych procesach biznesowych oraz interakcję pomiędzy tymi elementami. Jej celem jest opisanie stanu odniesienia i docelowego oraz analiza luk między nimi. Tak, więc bardzo ważnym zadaniem architekta korporacyjnego jest próba opisu tej domeny poprzez ciągłą i efektywną współpracę ze stroną biznesową. To wymusza na architekcie korporacyjnym wybranie najbardziej efektywnych narzędzi i dopasowanie języka do oczekiwań jego słuchaczy.
Jednym z takich narzędzi wydaję się być kanwa modelu biznesu (ang. „Business Model Canvas”), która została zaprezentowana w trakcie konferencji zorganizowanej przez The Open Group w Cannes w kwietniu 2012 r. Prezentacja została przeprowadzona przez dr Alex Osterwalder, który zaprezentował koncepcje kanwy modelu biznesu. Jej opis dostępny jest na stronie http://businessmodelgeneration.com/canvas (została ona opisana szeroko w książce „Business Model Generation”, której polskie wydanie pojawiło się kilka miesięcy temu). Podstawowym zadaniem kanwy modelu biznesu jest wsparcie organizacji w celu tworzenia strategii, opisu aktualnego lub projektowania nowego modelu biznesowego w usystematyzowany sposób. Konkretniej jest to dosłowna ilustracja modelu biznesowego organizacji za pomocą następujących elementów, które zostały zaznaczone na kanwie, jako (Rysunek 1):
- kluczowi partnerzy,
- kluczowe działania,
- kluczowe zasoby,
- propozycja wartości,
- relacje z klientami,
- kanały komunikacji,
- kategorie klientów,
- struktura kosztów,
- struktura przychodów.
Rysunek 1. Kanwa modelu biznesu
W zasobach internetowych (np. http://www.youtube.com/watch?v=QoAOzMTLP5s,http://www.slideshare.net/fhuertamty/business-model-canvas,http://www.businessmodelalchemist.com/tag/business-model-canvas) znajdą Państwo szczegółowy opis i kolejność kroków niezbędnych do uzupełnia wszystkich jej pól tak, więc nie będę ich przytaczał na łamach serwisu ArchitekturaKorporacyjna.pl. Chciałbym jedynie podkreślić, że z perspektywy architekta korporacyjnego jest to bardzo interesujące narzędzie, które może przyczynić się do stworzenia wspólnej platformy komunikacyjnej między zespołem architektonicznym a stroną biznesową. Przedstawienie elementów strategii w ustrukturalizowany i usystematyzowany sposób ułatwi architektom korporacyjnym jej operacjonalizację. Będzie to również punktem wyjścia do formułowania wartości dodanej dla organizacji wynikającej z architektury korporacyjnej. Dzięki temu, poprzez skuteczne odniesienie architektury do strategii, zyska ona poparcie szerszej grupy interesariuszy.
Zachęcam również do zapoznania się z podsumowaniem konferencji zamieszczonej na blogu The Open Group:
Komentarze do wpisu
Business Model Canvas został zaprezentowany oficjalnie już kilka lat temu.
Osobiście mam wrażenie że jest to całkiem niezłe podejście kiedy modelujemy tylko jeden aspekt działalności. BMC świetnie moim zdaniem sprawdza się w małych firmach (np. startupach). Jednak dojrzała korporacja może mieć trudności z wypełnieniem BCM jako prezentacji całej korporacji. Przysłowiowy "SAMSUNG" takich modeli musiałby narysować kilka lub kilkanaście.
Nie wątpliwie jest to kolejne narzędzie, które Architekt Korporacyjny ma do swojej dyspozycji.
Nie ma takiej potrzeby, żeby zajmować się modelowaniem obszaru biznesowego, którego w najbliższym czasie nie mamy zamiaru zmieniać. Tworzenie nadmiarowych modeli mija się z celem. Ale to już zadanie architekta korporacyjnego, którego zadaniem jest zidentyfikowanie obszarów, które wymagają wsparcia poprzez wykorzystanie takich narzędzi jakim jest BMC.
Dodaj komentarz