O Data Governace i nie tylko na konferencji "Zarządzanie Informacją w Przedsiębiorstwie"
Już wkrótce, 10 czerwca w Warszawie odbędzie się druga edycja konferencji Zarządzanie Informacją w Przedsiębiorstwie (www.zip2015.pl) . Tematem przewodnim będzie strategiczne podejście do informacji i danych, w szczególności budowa ładu w tym obszarze na różnych poziomach – od Data Governance aż do Master Data Management. To temat, który swym znaczeniem wychodzi znacznie poza obszar odpowiedzialności IT. Dane są ważne dla biznesu, dla dyrektorów finansowych i zarządów firm. Ale wciąż możemy wiele uczyć się od tych firm, które już teraz zrozumiały, że dane stanowią ich centralny, strategiczny zasób, decydujący o długofalowej przewadze konkurencyjnej.
Gościem specjalnym konferencji będzie Martin White, założyciel i partner zarządzający firmy doradczej Intranet Focus z Wielkiej Brytanii, który na bazie swojego kilkudziesięcioletniego już profesjonalnego dorobku doświadczeń zbudował własną metodykę oceny dojrzałości informacyjnej przedsiębiorstw.
Swoimi doświadczeniami podzielą się także m.in.:
- Grzegorz Bartler, Dyrektor Departamentu Business Intelligence, Polkomtel i Polsat Cyfrowy
- Andrzej Burzyński, Data Quality Manager, Raiffeisen Bank Polska
- Dariusz Flisiak, Dyrektor Departamentu Enterprise Data Management, Bank BPH
- Piotr Piskorski, Head of IT Strategy and Enterprise Architecture Nordea IT Polska
- Tomasz Piwowarski, Dyrektor Departamentu Inspekcji Bankowych i Instytucji Płatniczych i Spółdzielczych Kas Oszczędnościowo – Kredytowych w Urzędzie Komisji Nadzoru Finansowego
- Grzegorz Stępniak, Dyrektor Zarządzający Pion Informatyki i Telekomunikacji, Poczta Polska S.A
- Marek Wilczewski, Dyrektor Biura Zarządzania Informacją Grupa PZU
Będę miał również przyjemność znaleźć się tym szanownym gronie prelegentów. Przedstawię prezentację pt.: Wyboista droga do Data Governance. Będę opowiadał, w jaki sposób przekonać organizację, w szczególności jej część biznesową, że warto wdrażać mechanizmy data governance.
Dla sympatyków i czytelników serwisu ArchitekturaKorporacyjna.pl organizatorzy przewidzieli 10% zniżkę na udział w konferencji (na hasło forumarchitektury).
Więcej informacji można znaleźć na stronie: http://zip2015.pl/formularz/
Tymczasem zapraszam do lektury materiału ze spotkania przedstawicieli Rady Programowej: http://zip2015.pl/material-z-posiedzenia-rady-programowej/ w którym można poznać opinie znanych i cenionych specjalistów w obszarze tematyki danych, data governance, zarządzania informacją itp. Poniżej prezentuję wybrane opinie:
„Dane są binarnym odzwierciedleniem faktycznych działań przedsiębiorstwa. O dane trzeba dbać tak samo, jak dba się o maszyny czy budynki, traktować jak aktywa. To może dać bardzo wymierne efekty. Na podstawie analizy danych można na przykład uzyskać odpowiedź na pytanie, co stanowi dla firmy koszt, i wtedy tym kosztem świadomie zarządzać” – mówi Jarosław Chrupek, Global Process Owner – MDM Corporate Services i Global MDM/MDG Lead w TaO Programme i Global Data Team w British American Tobacco.
„Bardzo często się zdarza, że analiza danych obala mity, perfekcyjnie odsłania słabości i bolączki firmy. To bardzo pomaga w biznesie, bo od razu wiadomo, nad czym trzeba pracować i co ulepszać” – dodaje Marek Wilczewski, Dyrektor Biura Zarządzania Informacją, Grupa PZU. Bywa to jednak wyzwaniem, bo często analiza odkrywa niewygodne prawdy i uderza w różne firmowe grupy interesów. To także szalenie ważny aspekt styku świadomego zarządzania danymi z zadaniami i rolą zarządu w firmie. Tutaj potrzebna jest „wola polityczna” by uzyskana informacja stawała się rzeczywistym motorem zmian.
Umiejętne zarządzanie danymi powinno być powiązane z rozwojem biznesu. – „Budowa kultury wykorzystania danych jest dość trudna. Jednak dla dużych platform internetowych czy sieci handlowych zarządzanie danymi jest kluczową sprawą” – zauważa Grzegorz Stępniak, Dyrektor Zarządzający, Pion Informatyki i Telekomunikacji, Poczta Polska. Impulsem rozwojowym dla budowania ładu w obszarze danych były rekomendacje regulatora w sektorze bankowym w Polsce. Następne w kolejności są firmy ubezpieczeniowe. Ale tak naprawdę dane powinny być istotne dla każdego.
Oprócz świadomości konieczności zarządzania danymi potrzebna jest też świadomość kosztów utrzymania danych. Trzeba poszukać optimum i ustalić, ile informacji trzeba mieć, aby nie ponieść zbyt dużych kosztów, aby konieczność zajmowania się nimi nie przesłaniała istoty biznesu – podkreśla Marek Wilczewski.
Dane są coraz ważniejsze w czasach ekspansji tzw. wielkich danych. Jednak firma nie skorzysta z rewolucji BigData jeśli nie będzie miała swojej strategii względem danych i zasobów informacji – nie zadba o wewnętrzny porządki, architektoniczny ład korporacyjny i długofalowe planowanie w tym obszarze. Dla wielu firm czas już na to najwyższy. „Dlatego nigdy nie pytaj, komu bije dzwon; bije on tobie”.
Wypowiedzi pochodzą ze spotkania Rady Programowej konferencji Zarządzanie Informacją w przedsiębiorstwie, w skład której wchodzą:
- Arkadiusz Andrzejewski – Dyrektor Centrum Kompetencyjnego BI w Orange Polska
- Grzegorz Bartler – Dyrektor Departamentu Business Intelligence Polsat Cyfrowy
- Jaroslaw Chrupek – Global Process Owner – MDM Corporate Services, Global MDM/MDG Lead, TaO Programme, Global Data Team, British American Tobacco
- Piotr Piskorski – Head of IT Strategy and Enterprise Architecture, Nordea IT Polska sp. z o.o.
- Andrzej Sobczak – Instytut Informatyki i Gospodarki Cyfrowej, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Kierownik Zakładu Zarządzania Informatyką
- Grzegorz Stępniak – Dyrektor Zarządzający Pion Informatyki i Telekomunikacji, Poczta Polska S.A
- Marek Wilczewski – Dyrektor Biura Zarządzania Informacją, PZU SA / PZU Życie SA / TFI PZU SA / PTE PZU SA
Dodaj komentarz