Narzędzia informatyczne wspomagające pracę architekta korporacyjnego
Rozpoczynając prace nad wdrożeniem praktyki architektonicznej w organizacji, zespół zajmujący się tym zadaniem bardzo szybko staje przed pytaniem, w jaki sposób tworzyć i przechowywać informacje nt. architektury korporacyjnej.
Od razu okazuje się, że pojawiają się one w co najmniej trzech postaciach: list (np. listy aplikacji, listy procesów biznesowych, listy usług biznesowych), macierzy (np. pokazujących zależności pomiędzy aplikacjami a automatyzowanymi przez nie procesami biznesowymi, pomiędzy procesami biznesowymi i lokalizacjami) oraz diagramów (np. przedstawiających przebieg procesów w połączeniu z aplikacjami je wspierającymi i elementami infrastrukturalnymi realizującymi te aplikacje).
Na początku część osób próbuje ogarnąć to za pomocą narzędzi typu MS Office - listy i katalogi tworzy w MS Excelu, a diagramy w MS PowerPoint (bardziej zaawansowani korzystają z MS Visio). Bardzo szybko okazuje się jednak, że trudno jest utrzymać spójność tak gromadzonych informacji - zwłaszcza jeżeli prace architektoniczne wykonuje lub ma wykonywać większy zespół architektów, a projekt jest przewidziany co najmniej na kilka miesięcy (lub mówimy wręcz o wbudowaniu na stałe funkcji architektury korporacyjnej do organizacji).
Zaczyna się wówczas rozglądanie na rynku narzędzi informatycznych, które mają wspomóc gromadzenie informacji architektonicznych. Faktem jest, że obecnie można wybierać w bardzo szerokim spektrum systemów wspomagających pracę architektów. Występują rozwiązania open-source (typu: Archi, iteraplan czy też Essentials Project), rozwiązania low-costowe (typu: Enterprise Architect) - tj. cena licencji nie przekracza 1000-1500 zł za stanowisko, po systemy ze średniej półki cenowej (np. AdoIT) - tj. cena wynosi około 6000-7000 zł za stanowisko, aż po bardzo drogie rozwiązania (np. Aris IT Architect, Troux, Alfabet czy też System Architect) - gdzie ceny zaczynają się od 10000 zł za stanowisko.
Przy czym poszczególne narzędzia nie różnią się jedynie ceną. Każde z nich ma pewne wyróżniające je funkcjonalności. Część produktów doskonale sprawdza się jako proste narzędzie do tworzenia modeli (np. Enterprise Architect), część jest doskonała do prowadzenia symulacji i analiz (np. Abacus).
Komentarze do wpisu
Ciekawy jestem co sądzisz o tym (tego używam od ponad roku):
http://www.visual-paradigm.com/product/ag/provides/enterprisearchitectu…
Witaj, narzędzia VP stosowałem głównie na poziomie analizy systemowej - a nie architektury korporacyjnej. Obecnie bardzo silnie promują oni fakt, że ich rozwiązania wspierają Siatkę Zachmana (Zachman Framework) oraz ArchiMate. W przeciągu najbliższego czasu mam otrzymać od nich bardziej szczegółowe informacje nt. narzędzi.
w razie co mam z nimi (VP) bliski kontakt :)
Bardzo fajne jest zaznaczenie wspierania ram architektonicznych, języków modelowania, technik analitycznych. Jeszcze jednak lepiej by było, gdyby udało się to zebrać w jednej, porównawczej tabeli.
Witam, jak tylko otrzymam komplet informacji od poszczególnych dostawców wówczas jak najbardziej przygotuję zestawienie zbiorcze nt. narzędzi. Niestety musi to jeszcze (dłuższą) chwilę potrwać.
Ja osobiście u klientów, którzy wchodzą w EA używam Enterprise Architect (Sparx Systems), który już niebawem bo od wersji 9.3 będzie wspierał ArchiMate 2.0.
Natomiast wytrawnym graczom polecam ProVision. W lutym 2012 co tydzień w czwartek publikuję na www.michalwolski.com moje wrażenia z korzystania z ProVision.
Dodaj komentarz